Poczta elektroniczna jest w dzisiejszych czasach jednym z najczęściej używanych kanałów przepływu informacji w internecie. Każdy użytkownik posiada co najmniej kilka adresów mailowych stworzonych w różnych celach. Częstotliwość sprawdzania poczty mailowej jest dość wysoka. Dlatego firmy powinnny wziąć pod uwagę możliwości jakie oferuje wykorzystanie poczty w działaniach marketingowych i rozpocząć wysyłanie informacji mailowej do swoich aktualnych konsumentów jak i do tych potencjalnych, którzy mogą zainteresować się danym produktem lub usługą. Jak działa email marketing w sklepie internetowym?
Sklep internetowy musi być dobrze zoptymalizowany i skonstruowany do poprawnego wyświetlania się zarówno na urządzeniach mobilnych, tabletach, jak i komputerach stacjonarnych. Podnosi to znacząco jakość korzystania i wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy przez klientów. Stworzenie możliwości zapisania się do newslettera na stronie internetowej jest jednym z kluczowych elementów odniesienia sukcesu i zatrzymania klientów na dłużej lub pozyskania nowych konsumentów, którzy pierwszy raz odwiedzili witrynę. Wyskakujące okienka z możliwością zapisania się do newslettera mogą znacząco ułatwić użytkownikowi zapisanie się w celu uzyskiwania na bieżąco interesujących go treści dotyczących aktualnych promocji czy informacji o przedsiębiorstwie. Dzięki temu nasza baza adresów mailowych powiększa się, a z nim grono zainteresowanych klientów. W mailach do konsumentów powinny być zawarte istotne treści, które zachęcą ich do np. wejścia do sklepu, dokonania zakupu, wzięcia udziału w konkursie lub innych temu podobnych działań. Ważne, by treść była skoncentrowana do najważniejszych informacji i była czytelna. W przeciwnym wypadku zbyt duża ilość słów bardzo zniechęca użytkownika do zapoznania się z całą informacją. Zazwyczaj kończy się to tak, że użytkownik widząc taką wiadomość po prostu wychodzi z niej lub od razu wyrzuca ją do kosza. Co więcej taki mail powinien zawierać jakiś kolorowy obrazek, grafikę przyciągającą wzrok. Tak więc jeśli chodzi o proporcje to potrzeba mało treści, a dużo przykuwających uwagę grafik. Dobry mail powinien również mieć odpowiedni nagłówek, bo to on jest od razu widoczny przed otworzeniem danego maila i w większości przypadków to on decyduje o tym czy konsument kliknie i otworzy wiadomość czy po prostu nieatrakcyjny nagłówek go nie zainteresuje i wiadomość pozostanie zamknięta lub trafi do kosza. Wiele firm wykorzystuje w tym celu dane jakie podaje klient przy zapisywaniu się do subskrypcji. Umieszczają oni w nagłówku maila imię danego konsumenta znacznie podnosząc prawdopodobieństwo, że wiadomość zostanie otwarta. Zwracanie się do klienta po imieniu sprawia, że wiadomość zostaje od razu zauważona a poziom zainteresowania znacznie się podnosi, gdyż mail nie wygląda jak nielubiana przez większość ludzi wiadomość promocyjna nie wnosząca nic ciekawego, a jest spersonalizowana, co daje klientowi poczucie, że to ktoś specjalnie dla niego napisał, zna jego imię i dla niego tworzy daną ofertę. Dzięki email marketingowi firma może znacząco podnieść swoje zyski ze sprzedaży oraz zwiększyć lojalność klientów.