Dobra reklama radiowa to przede wszystkim dobry biznes. Każda usługa marka czy produkt powinna być w jakikolwiek sposób promowana, aby potencjalny konsument był świadom jej istnienia. W dzisiejszych czasach na rynku reklamy cały czas i od kilku lat dominuje reklama internetowa. Uważana jest za niekończące się źródło dostępu do odpowiednio szukającego informacji odbiorcy, o dużym spektrum działania. Jednak doskonale wiemy, że internet czy telewizja to nie wszystko.
Koszty kampanii reklamowych, o ile w sieci można za powiedzmy przyzwoite i w granicach rozsądku pieniądze wstawić reklamę swojej firmy, o tyle telewizja pozostaje nielicznym. Ceny oraz wszelkie koszty kampanii reklamowych w telewizji liczone są w setkach oraz tysiącach złotych. Pozostaje oczywiście pytanie kogo na to stać? Na pewno duże przedsiębiorstwa oraz koncerny. Przeciętny człowiek np. szewc lub mechanik na taką reklamę już sobie nie pozwoli oraz reklama nie miałaby również sensu z punktu widzenia zasięgu prowadzonej przez niego działalności.
Nieco mniej docenianym medium reklamowym to radio. Już ponad około 90 lat minęło od czasu, gdy na radiowej antenie została przedstawiona pierwsza reklama. Według przeprowadzonych badań przez Komitet Badań Radiowych w pierwszym kwartale 2014 roku udowodniono, że radia słucha ponad 22 miliony Polaków i to codziennie oraz średni czas spędzony, który spędzają przy odbiornikach radiowych, to średnio cztery i pół godziny. Najczęściej radia słuchamy w kuchni na przykład podczas przyrządzania potraw oraz w samochodzie, czasami w pracy, ale również w sklepie, u fryzjera czy kosmetyczki. Chcąc czy nie, to często słyszymy w nich slogany reklamowe, najczęściej reklamujące produkty.
Reklama radiowa to skuteczna droga reklamy dla właścicieli przedsiębiorstw. Szczególnie dotyczy ona firm, które działają na rynkach lokalnych, a zazwyczaj szerokie spektrum reklamowe mija się z celem. Aby jednak myśleć oraz mówić o skutecznej reklamie, trzeba zatem poddać analizie kilka ważnych elementów. Pierwszym z nich to dobór odpowiedniej stacji radiowej. Gdy przekaz ma być skierowany do młodego słuchacza, raczej powinniśmy kierować się do stacji radiowych, które swój program mają skierowany głównie do takiego odbiorcy. Jeżeli reklama np. dobrego obuwia trafi na antenę radia, gdzie zazwyczaj puszczane są wiadomości i audycje publicystyczne, to nie trafi raczej w gusta i preferencje słuchaczy.
Reklama radiowa i jej formy.
Kolejną ważną rzeczą to liczba powtórzeń danej reklamy w ciągu dnia lub nawet godziny! Im częściej przedstawiana jest reklama, tym większe prawdopodobieństwo zapamiętania go przez słuchacza, ale nie można tez przesadzić, gdyż słuchacz może się zniechęcić i znudzić ciągłymi tekstami. Zbyt częsta emisja może wywołać negatywne emocje u odbiorcy. Ciekawa jest reklama dźwiękowa w formie sponsoringu danego stałego elementu, może to być na przykład pogoda. W tym przypadku przed lub po każdej prognozie pogody będzie pojawiała się informacja na temat danej firmy.
Przekaz reklamowy, który przyciąga słuchacza.
Ostatnią rzeczą, przede wszystkim najistotniejszą, to przekazanie reklamy. Jest tu bardzo ważne odpowiednie dobranie łatwego i chwytliwego do zapamiętania sloganu reklamowego. Warto pamiętać, że radio oddziałuje tylko na jeden zmysł odbiorcy, czyli słuch. Ważną informacją jest, aby przekazywane informacje były istotne, krótkie, a przede wszystkim łatwe do zapamiętania. Przy kampaniach produktowych dobrze sprawdzają się utwory reklamowe, które szybko i łatwo pozostają w pamięci.