Reklama kontekstowa to sposób przedstawiania reklam użytkownikom rozmaitych internetowych usług na przykład E – maili oraz różnych komunikatorów, który dopasowuje treści reklam do treści stron, na których są one umieszczone. Reklama kontekstowa zakłada, że osoba wystawiona na jej działanie chętniej na nią zareaguje, gdy ona będzie związana z poszukiwaną przez tę osobą informacją niż jakby nie miała ona z nią żadnego związku.
Kontekstowa reklama występuje w dwóch wariantach:
1 .Pierwszym z nich jest to reklama, która wyświetlana jest na zewnętrznych stronach internetowych, których właściciele zgłosili chęć publikowania u siebie treści reklamowych. W jaki sposób nasza reklama dociera do odpowiedniego odbiorcy? Są specjalne algorytmy, które analizują treści wszystkich podstron i tworzą tematyczny profil strony. Reklama jest wyświetlana tylko na stronach, które pośrednio albo bezpośrednio łączą się z tematyką działalności reklamodawcy. Reklama taka zawiera się w formie linków, grafik, tekstów oraz animacji, które są umieszczane obok właściwej treści serwisu. Strony WWW najczęściej przyjmuje to formę wydzielonej i osobnej jej części na przykład panelu bocznego lub listwy górnej albo dolnej i wyświetlane są krótkie linki stron www oraz treści.
1. Drugą formą kontekstowej reklamy jest tak zwana sponsorowana reklama, która wyświetlana jest bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwarki użytkownika. W takiej sytuacji po przelaniu odpowiedniej opłaty, to link do odpowiedniej strony jest umieszczany na górnej liście stron, które są odpowiedzią wyszukiwarki na wprowadzone przez użytkownika słowa kluczowe, gdy nawet strona ma bardzo niski ranking.
Reklama kontekstowa może w internecie przybierać także formę czystego tekstu, który umieszczany jest gdzieś obok właściwej zawartości serwisu i za pomocą którego jest emitowana jak i również innych form reklamy wizualnej, gdzie najczęściej spotykana jest ta jej pierwsza forma.
Reklama kontekstowa działa według następującego schematu:
– klient, który zamawia reklamę, to też tworzy jej proponowaną treść oraz ustala listę kluczowych haseł,
– reklama pojawia się dopiero wtedy gdy w treści usługi, z jakiej korzysta osoba przez internet występują wskazane kluczowe słowa,
– klient tylko płaci za emisję samej reklamy lub za zauważalny jej efekt w postaci kliknięcia w nią albo podczas wykonywania jakiejś innej akcji przez internautę użytkownika.
Systemy reklamy kontekstowej:
– reklamodawcom dawany jest specjalny administracyjny panel, w którym podaje się adresy usług, które z ich krótkim opisem chce się zareklamować słowami kluczowymi, które uruchamiają wyświetlanie, także ustala się sposób płatności
– reklamobiorcom również dawany jest specjalny panel i wypełniają oni wtedy ankietę na temat swojego serwisu czy usługi.
– reklamy są tak naprawdę emitowane poprzez system pośrednika, gdzie zarówno reklamobiorca oraz reklamodawca za pomocą swoich paneli mogą patrzeć na bieżąco i zmieniać efekty działania tych reklam i modyfikować ich parametry.